Jó, de hány sebességes, és ez miért fontos? - Opel Interat
Ajánlatkérés Opel interat Kérje ajánlatunkat!

Jó, de hány sebességes, és ez miért fontos?

Jó, de hány sebességes, és ez miért fontos?

Régen voltak a négysebességes (sőt volt három sebességes) autók. Aztán a négy sebességi fokozatól előbb öt, aztán hat sebesség lett (és ma már vannak hét sebességes autók is). Mi a különbség, és miért fontos az, hogy az autó hány sebességes? Egyáltalán mi az a sebességváltó?

Nem is ez a jó elnevezés!

Az a helyzet a sebességváltóval, hogy megtévesztő a neve. A sebességváltóval ugyanis nem a sebességet váltjuk (arra a gázpedál való), hanem a motor forgatónyomatékát. Az autód motorja néhány száztól (mondjuk 600 amit alapjáratnak is nevezünk) néhány ezerig (azért ez sportkocsiknál 8-9 is lehet) tud forogni.

Tételezzük fel, hogy az autódon mindössze egyetlen fokozat lenne (ha volt régen kismotorod, megtapasztalhattad ezt). Akkor az történne mint a motorodnál történt: maximum 40-50-el tudnál menni, és a felső határon autózva őrületes motorzaj lenne, plusz rengeteget is fogyasztana a kocsid, arról nem is beszélünk, hogy valószínűleg hamar kinyírnád a motort az állandó magas fordulatszámon. A sebességváltó ebben segít, de talán sokkal jobb lenne sebességváltó helyett nyomatékváltónak hívni.

 

A (sebesség vagy nyomaték) váltó

Azt most már értjük, hogy miért van (akkor maradjunk a sebességváltóban) az autódban, de mit tesz, és miért fontos (vagy éppen miért nem fontos) az, hogy hány sebességi fokozatba lehet váltani?

Maga a váltó egy bonyolult szerkezet, erről most nem is írnánk. A működésének a lényege te vagy: amikor érzed, hogy az autód az adott fokozatban már inkább nyűglődik, mint kellemes neki, akkor váltasz, azaz egy megfelelőbb áttétet választasz ki.

Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy amikor az autódat elindítod, akkor egyesbe teszed. Ahhoz, hogy a (mondjuk) 1500 kilós autódat kimozdítsa az álló helyzetéből a motor, nagy forgatónyomaték kell. A motor – önmagában – erre nem lenne képes (akkor sokkal erősebb, nagyobb teljesítményű akár több motor kellene az autódba), ezért kapcsolunk egyes fokozatba. Az egyes fokozatnak a legnagyobb az áttétele, tehát ebben a fokozatban a legnagyobb a nyomatékmódosítás. Elindul az autód, ahhoz pedig, hogy gyorsuljon is, már egyre kisebb forgatónyomaték is elég, ezért váltasz egyre feljebb (ezeknek a fokozatoknak az áttétele már kisebb).

Itt van a trükk: az autód váltójakor az utolsó (teljesen mindegy, hogy 4, 5, vagy 6 sebességes) fokozatában tulajdonképpen nincs áttét (illetve az 1:1-hez van), sőt van olyan autó, ahol ez csökken (overdive nak hívják) azaz mondjuk 1:0,9-hez a forgatónyomaték.

 

A fogyasztás, a teljesítmény, és a fokozatok

Nem akarunk komoly szakcikket írni, de tény, hogy a váltó egyik legfontosabb feladata az, hogy csökkentse a fogyasztást (ahogy írtuk nem lenne okos dolog, ha 50 kilométer / órás sebességnél 6000-es fordulatszámon menne), ezáltal csökken a fordulatszám.

Néha furának tűnik, hogyan lehet egy 5 sebességes autó mondjuk 115 lóerős, ugyanaz a típus pedig 6 sebességes váltóval 140 lóerős. Nos, ezek a különbségek nem a váltó miatt vannak, hiszen a váltónak semmi köze a motor teljesítményéhez. A szakértő kollégáink nagyon szívesen megválaszolják azt, hogy miért 115 lóerős az 5 és miért 140 lovas a hatsebességes Opelünk. (Sőt, azt is elmondják miért éppen lóerő)

 

 

Kapcsolat

Cím:

2092 Budakeszi, Budaörsi köz 2.

Telefon:

Tel: +36 23 451 749

Nyitvatartás:

Hétfő: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Kedd: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Szerda: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Csütörtök: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Péntek: Szerviz: 07:30 - 14:30 Ért.: 8:00-17:00

Szombat: ZÁRVA