Tudtad, hogy a klímád passzív védelmi rendszer is? - Opel Interat Budakeszi
Ajánlatkérés Opel interat Kérje ajánlatunkat!

Azt biztosan tudod, hogy az autódban számtalan aktív és passzív védelmi rendszer van, amik mind a te biztonságodat szolgálják. Az egyik ilyen a klíma

amiről kevesen tudják, hogy nem csak a kényelmedet szolgálja, hanem egy passzív védelmi rendszer is egy perzselő nyári, meleg napon. Ebben a cikkben mindent elmondunk neked az autód klímájáról (azt is, hogyan fog megvédeni).

1985

Képzeld el, hogy 1985 van. Éppen a Balaton felé araszolsz az M7-esen. Az aszfalt legalább 50 fokos, az autódban is 40 fok felett van, és semmit nem enyhíti a hőséget, az sem, ha lehúzott ablakkal mész. A szervezeted küzd: izzadsz, ezzel vizet vesztesz, hatalmasokat ásítasz az oxigénhiány miatt. A reakcióidőd drasztikusan megnőtt, ha most végeznének el veled bármilyen gyorsasági tesztet, akkor megbuknál a vizsgán. Ha ez nem lenne elég gond, a hőháztartásod felborult, kellene innod, de az italod is meleg. Megállni felesleges, hiszen alig 50 kilométer múlva végre a Balatonban csobbanhatsz. Izzadsz, rengeteg ásványi anyagot vesztesz: megtöbbszöröződik a baleset kockázata.

 

Napjainkban

A fenti néhány mondat már a múlté, amiről valószínűleg halvány emlékeid vannak, kissrác (kislány) voltál amikor megélted ezeket. Ma már a légkondis autódban ülve a külső hőmérséklettől független éberen, koncentráltan haladsz (valószínűleg sokkal gyorsabban) is az autópályán vagy akár a városban is, és gyakorlott mozdulattal kapcsolod be a klímát a kocsidban amikor kell. Kevesen tudják, hogy klíma nem csak egy kényelmi eszköz, hanem egy olyan passzív védelmi rendszer is ami miatt kevesebb a közlekedési baleset is.

 

Így működik

Mielőtt elmondjuk, hogyan működik egy klíma érdemes tudnod, hogy Magyarországon egészen a 90-es évekig alig volt az autókban. (Pedig a technológia olyan régi, hogy sok – az 1950-es években gyártott – amerikai kocsikban már volt). Ennek több oka is volt: először is az, hogy az új autók árát jelentősen megdobta (egy klíma akár 2-300 000 forinttal is megnövelte az autó árát), másrészt az igény is kevesebb volt rá, harmadrészt utólag is beszerelhető volt az autóba, de valahogy „elmaradt”, talán az olyan tévhitek miatt, minthogy „jelentősen megemeli a fogyasztást”, vagy „arra a pár nyári meleg napra felesleges”. Pedig európai felmérések szerint a klíma csökkentette a balesetek számát. De hogy működik, mitől féltünk?

Jelenleg kétféle klímát tudsz az autódba vásárolni. A manuális klímaberendezés hőmérsékletét nem tudod szabályozni, azt tudod kiválasztani, hogy „menjen, vagy ne menjen a klíma” ami ilyenkor a kért erősségű – általában néhány fokos – levegőt fúj az utastérbe. Az automata klímán tudsz hőfokot állítani (van kétzónás is, ahol az utasoldali, és a vezetőoldali hőmérséklet külön állítható). Az automata esetében a klímád ki-bekapcsol, a feladata az, hogy tartsa az általad kért hőmérsékletet.

 

Így használd helyesen

Az autód klímaberendezése számtalan lehetőséget nyújt neked a használatára, ebből neked kell kiválasztani a legmegfelelőbbet. Nincsenek általános szabályok, de mondunk pár tippet:

24 fok az ideális

Valamiért szeretjük 20-22 fok közé állítani a klímánkat, pedig felesleges. A felmérések, az orvosok, és mindenki ajánlása szerint a 23-24 fok az ideális a vezetéshez, ezért ez éppen elég. Ennél hűvösebben megfázhatsz, ha pedig ennél melegebbre teszed, akkor nem eléggé hűtötted le a kocsidat.

 

Nem kell mindig

Mivel a modern autók modern klímái már nem terhelik meg a fogyasztást, ezért vannak, akik mindig használják: májusban beállítják, és hadd menjen. Ez felesleges: ha beülsz a kocsidba, és mész vele 1-2 kilométert, annyi idő alatt a klíma semmit nem fog tudni tenni. Ilyenkor érdemes mellőzni, vagy ha nagyon szeretnéd, akkor járasd egy kicsit klímával a kocsit indulás előtt, így hűtsd le az utasteret.

 

Ne maximumon

Persze, most mondhatod, hogy azért van rajta a leghűvösebb állás, és a legmagasabb hatásfok, hogy ha gyors eredményt akarsz akkor maximumon tolod, a leghidegebb fokozaton, de ennek semmi értelme elinduláskor, és menet közben sem. Próbáld meg a külső hőmérsékletnél 8-9 fokkal alacsonyabbra állítani, de a legjobb a 23-24 fok.

 

Ne irányítsd magadra

Ugye azt nem kell elmondanunk, mi történhet akkor, ha a kinti 35 fokból beülsz a kocsidba, letekered a minimum hőmérsékletre a klímát, és a maximum hatásfokra? Szerintünk észre sem veszed, és tüdőgyulladást kaptál a vizes pólódban.

 

Ne várj csodát

Az autóklímáktól sem szabad csodát várni. Ha beülsz a fekete, napon hagyott autóba, ne hidd, hogy 1 perc múlva 10 fokkal lesz kevesebb: ne várj csodát a klímádtól, nem fog másodpercek alatt jeges fuvallattal hűteni. Kalkuláld bele, hogy ha a kocsiban bekapcsolod a klímát akkor okozhat teljesítményvesztést. Ez nem jelenti azt, hogy ki kell kapcsolnod, ha dombra mész fel (ez már a múlt), de tény, hogy némi veszteséget okozhat.

 

Ha gond van

A klímát néha ellenőrizned kell, ezért, ha langyos, ha „büdös” vagy egyáltalán nem hűt akkor érdemes elvinned a kocsit szervizbe, vagy klímáshoz, hogy kijavítsa a hibát, azért, hogy újra 100% hatásfokon használhasd a kocsidat.

 

Ugye tudod, hogy a legtöbb autónk szériatartozéka a klíma? Kattints, és válassz klímás autót.

Kapcsolat

Cím:

2092 Budakeszi, Budaörsi köz 2.

Telefon:

Tel: +36 23 451 749

Nyitvatartás:

Hétfő: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Kedd: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Szerda: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Csütörtök: Szerviz: 07:30 - 16:30 Ért.: 8:00-17:00

Péntek: Szerviz: 07:30 - 14:30 Ért.: 8:00-17:00

Szombat: ZÁRVA